12 نکته در باب ولایت فقیه - سیر بی سلوک ( مجاهدیان )
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
12 نکته در باب ولایت فقیه

12 نکته در باب ولایت فقیه

1. ولایت و حاکمیت مطلق، از آن خداوند است که جلوه‌هایی از آن را ذات اقدس اله، به اذن خاص خود، به معصومین و به اذن عام، به فقهای عادل عنایت می‌کند.

2. در عصر غیبت، فقیه واجد و جامع شرایط مذکور در روایات (مانند: مقبوله عمر ابن حنظله؛ اصول کافی، ج 1، ص 67/ توقیع مبارک حضرت ولی عصر(عج)؛ وسائل الشیعه، ج 18، ص 101، ح 8/  و دیگر شواهد و دلایل روایی مندرج ذیل: امام خمینی، ولایت فقیه، بحث ولایت فقیه به استناد اخبار، صص 48-148) منصوب به دست معصوم (مع الواسطه/ غیر مستقیم) به عنوان ولی امر مسلمین است؛ همچنانکه ولایت حضرت رسول الله و جانشینان معصوم ایشان (علیهم السلام) به اذن و نصب خاص الهی (بالمباشرة/ مستقیم) صورت می‌گیرد. به این ترتیب هم امام معصوم «منصوب» آسمان است و هم ولی فقیه عادل؛ با این تفاوت که ولایت معصومین «شخصیه» و ولایت فقهاء «نوعیه» می‌باشد.

لازم به ذکر است که آیه مبارکه «وَ زَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» (بقره/247)، نیز بیانگر کلیات ویژگی‌های شخصیتی لازم برای حاکم الهی است؛ یعنی او باید دارای دو صفت کلی«دانشمند» (اعلم در احکام و معارف دین، اعلم در سیاست،...) و «نیرومند» (اعدل و اتقی و ...) باشد.

3. باید دانست که امامت معصومین (علیهم السلام)، با شرط «عصمت» تحقق می‌یابد و ولایت فقهاء با شرط «عدالت»؛ به عبارت دیگر، ناظر درونی حفظ منصب امامت، «عصمت» است و ناظر درونی پاسداری از مقام و منزلت ولایت فقیه، «عدالت» می‌باشد. پس بدیهی است که تداوم ولایت حاکم فقیه، در بند بقای این صلاحیت‌ها و دیگر صفات مذکور در منابع دینی و بسته به استمرار شرایط و ویژگی‌های شخصیتی اوست؛ از این رو در نظریه مترقی ولایت فقیه، فقیه حاکم «مادام الشرایط» است نه مادام العمر. 

گرچه «عدالت و تقوی» به عنوان ناظران درونی، تا حدودی پرکننده خلاء ناظر بیرونی می‌باشند، اما در نظریه مترقی امام خمینی (س) مکفی از ناظری مستقل و نهادینه به نام «مجلس خبرگان رهبری» نیستند.

4. بنابر آْنچه گفته شد، در «نظریه انتصاب»، وظیفه مجلس خبرگان رهبری، «انتخاب» ولی فقیه نیست بلکه عمده کار آنها «کشف» و «شناسایی» این گوهر تابناک بر اساس نصوص معتبر دینی است. پس در مجموع مهمترین وظایف مجلس خبرگان را باید: کشف و شناسایی، تعیین و معرفی، بیعت، و در نهایت نظارت بر رهبری جامعه اسلامی دانست.

بنابر نظریه انتصاب، ضرورت تشکیل مجلس خبرگان، بر مبنای عدم امکان تشخیص ولی فقیه توسط عموم مردم، و راز استمرار آن، بنا بر ضرورت نظارت بر بقای شرایط حاکم اسلامی، استوار است.

5.  گرچه منشأ «مشروعیت»، اعتبار، حجیت و یا حقانیت امامت معصوم و ولایت فقیه عادل، از جانب خداست، اما تحقق، تثبیت و ادامه حکومت ایشان، بسته به «مقبولیت» و استمرار پذیرش توده‌های مردم است. پس سرچشمه «حقانیت» مقام ولایت از آسمان می‌جوشد و «پذیرش» حکومت ولیّ حاکم از زمین. «تکلیف» هم بر گرده مردمی است که پذیرای این نعمت یعنی حاکمیت الهی شده‌اند. حتی در وجه تسمیه نظام ما نیز این نکات تفسیری، ملاحظه شده‌اند؛ به این ترتیب که «جمهوری» ناظر به وجه مقبولیت زایی و «اسلامی» ناظر به وجه مشروعیت بخشی این حکومت است.

لذا تا فقیه جامع الشرایط، مستظهر به اراده مردمی و دلگرم به پیروی از خود نباشد، «تحقق»، «تثبیت» و «ادامه» حکومت الهی او، صورت عینی به خود نمی‌گیرد؛ چراکه بنا بر فرموده امیرمومنان علی (ع): «لا رأیَ لِمَن لایُطاع؛ آن کس که فرمانش را نبرند، رأی و نظری ندارد» (نهج البلاغه/خطبه 27). پس بدیهی است که گزینشی برخورد کردن با فرامین و احکام ولایی، خواسته یا ناخواسته، پایه‌های «مردمی بودن» حکومت ولی فقیه را متزلزل خواهد کرد.

6. در رأس تابعین و مردم پذیرای ولایت فقیه، «شخصیت حقیقی فقیه» حضور دارد که باید خود اولین تابع و مأمور اجرای اوامر «شخصیت حقوقی» خود باشد؛ چراکه ولایت از آنِ «فقه» است نه شخص فقیه! پس در این نظام الهی بحث از یک «شخص» و اجرای نقطه نظرات و منویات شخصی او مطرح نیست بلکه بحث از یک «نهاد» حقوقی در میان است.

با این تفسیر، مشخص است که «اجتهاد» در مقابل «نص» صریح مولی، فاقد هرگونه وجه و استدلال شرعی و قانونی است. نمی‌توان به جای عمل به حکم صریح رهبری، به دنبال ترد غث و جذب سمین آن بود! چنین «ولایتمداری گزینشی»، چیزی جز نمایش ولایت پذیری و نمایش «ولایت محدود» نیست؛ «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْض؟» (بقره/ 85)

بهترین سنجه و محک راستی آزمایی مدعیان ولایت مداری، میزان تطبیق اعمال و آثار ایشان با منبع مشروعیت بخش قدرت آنهاست؛ یعنی التزام عملی به ولایت فقیه، بهترین دلیل صداقت مدعیان است.

7. محدوده ولایت فقیه، همان گستره ولایت الهی است که خداوند آن را به پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) عنایت کرده است. از آنجا که حکومت ولی فقیه نیز منشعب از همان ولایت معصومین است؛ پس «حکومت، که شعبه‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه وآله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‏تواند... هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند.» (صحیفه نور، ج‏20، ص: 452 تعیین حدود اختیارات حکومت اسلامى)؛ از این روست که گستره و سیطره ولایت فقیه را با قید «مطلقه» مشخص کرده‌اند.

8. از آنجا که ولایت و حاکمیت از آن فقیه جامع الشرایط است، بنابراین فقیه مبسوط الید، خود مجری اداره جامعه و متولی تشکیل دولت الهی است؛ اگر چه می‌تواند جهت سهولت امر و دیگر الزامات و مصالح دنیوی، این حکم را به تابعی از خود تفویض کند. «انتصاب» رئیس جمهور و «تنفیذ» رأی مردم، از این باب است. حضرت امام خمینی (س) به صراحت بارها این نکته را متذکر شدند که اگر «رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتى غیر مشروع شد، طاغوت است.» (صحیفه نور، ج‏10، ص: 221) همچنانکه در حکم تنفیذ اولین رؤسای جمهور ایران تصریح می‌فرمایند: «اینجانب رأى ملت شریف را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهورى اسلامى ایران منصوب نمودم، و مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو ... و اگر خداى ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت.» (صحیفه نور، ج‏15، ص: 67)

 پس مجریان دولت اسلامی، هرگز خود را در عرض ولایت نمی دانند، بلکه در طول و تابعی از آن هستند.

9. با توجه به تفویض بخشی از اختیارات ولی فقیه در اداره جامعه به مجری «دولت اسلامی»، بدیهی است که نظارت ایشان بر مجری منصوب، از باب استطلاع و صرف نظاره گری نیست، بلکه نظارتی است با اعمال قدرت اعم از دارا بودن حق امر و نهی، حق عزل و نصب، حق ارشاد و نصیحت، حق سئوال و استیضاح و ...؛ یعنی همان «نظارت استصوابی». پس مشروعیت حاکمیت رئیس جمهور، «مشروط» به رعایت شرع و نیازمند تنفیذ و امضای مدام رهبری است.

اساساً مشروعیت تمام قوانین مدون فردی و اجتماعی و در رأس آنها قانون اساسی، در گرو امضای ولی فقیه است. به عبارت دیگر فقیه، حاکمِ «بر قانون» است نه محدودِ «در قانون».

10. باید دانست که ولایت، تنها مختص ولی فقیه حاکم نیست، چرا که «ولایت در افتاء» (و نیز قضاء و امور حسبیه) و صدور حکم شرعی برای تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی (اعم از اداری و حکومتی) از جمله حقوق مشروع و بلکه ذاتی فقیه جامع الشرایط است. از این روی و با توجه به ولایت فقهای عادل و مراجع عظام تقلید است که حضرت امام خمینی (س) بی حرمتی به شأن و جایگاه ایشان را «موجب انقطاع ولایت»‏ می‌داند و می‌فرماید: «و من یک نصیحت مى‏کنم ... که آقایان، متوجه باشید اگر چنانچه شَطْر [= کوچکترین] کلمه‏اى به یک نفر از مراجع اسلام، شطر کلمه‏اى اهانت بکند کسى به یک نفر از مراجع اسلام، بین او و خداى تبارک و تعالى ولایت منقطع مى‏شود.» (صحیفه نور، ج‏1، ص: 307)

به این ترتیب دولت نه تنها در طول ولایت فقیه، بلکه تحت اشراف «نهاد مرجعیت» نیز قرار می‌گیرد و باید خود را تابعی از ایشان بداند. پس در عصر غیبت، «ولایت مداری منهای فقاهت پذیری» نه تنها بی معنا بلکه انحراف از خط اصیل اسلام ناب محمدی(ص) و خلاف سیره علمی و عملی امام خمینی (س) است.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که در صورت تزاحم احکام، حکم «فقیه مقلَد» در امور فردی و شخصی بر مکلف، مطاع است و حکم «فقیه حاکم (ولی فقیه)» در امور حکومتی و اجتماعی، اولی می‌باشد.

11. «اسلامی کردن» جامعه و دعوت انسان‌ها برای دستیابی و نیل به حیات طیبه الهی، هدف متعالی و پیگیر حاکم اسلامی است. تحقق «اسلامیت» نظام جز به تبعیت همه از تمام احکام ولایی فقیه عادل حاکم، ممکن و میسر نیست.

12. پس به تعبیر حکیم متأله آیت الله جوادی آملی، ولایت فقیه، چیزی جز «ولایت و حکومت بر فرزانگان» نیست.

والحمد لله اولاً و آخراً



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط سید مجتبی مجاهدیان در دوشنبه 88/5/12 و ساعت 5:27 عصر | نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    درباره خودم
    سیر بی سلوک                  (   مجاهدیان  )
    سید مجتبی مجاهدیان
    باز کن دکان که وقت عاشقی ست
    لینک به وبلاگ
    منوی اصلی
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    صفحه ی مشخصات
    خانگی سازی
    ذخیره کردن صفحه
    اضافه به علاقه مندیها
    دسته بندی یادداشت ها

    نوشته های پیشین
    کتابنامه هزار سخن
    گفتگوی قرآن پژوهانه با خرمشاهی
    گفتگوهای مهدوی
    رفعت اگر خواهی بیا(گپی با دکتر عصام العماد)
    امام خمینی، نه چون دیگران
    قرآن شیعه؟!
    به یاد بانوی آب و آینه
    اسفندیار یا غضنفر؟!
    آقای رئیس جمهور؛ مسئله!
    بدون شرح!
    تمنّای نگاه
    و گاه در رگ یک حرف خیمه باید زد
    زندگی را به طمع گیر مده!
    بحر در کوزه ای
    نقد نقد صوفی
    در کوی مدعیان
    من از مصاحبت آفتاب می آیم
    قصه ارباب حکمت
    بابا تقی
    استثنایی که به قاعده تبدیل نشد
    شعر بی دروغ
    صوفی بی صفا نمی خواهم (1)
    صوفی بی صفا نمی خواهم (2)
    صوفی بی صفا نمی خواهم (3)
    دو ناشنیده از شهید مدرس
    پرسمان عرفان کیهانی؟!
    زبان تازه ما بود
    ای کربلا کنم فلکت نام یا چمن؟!
    سوشیانس
    پیام پیروزی
    سین مثل سرقت!
    بزرگ بود و از اهالی امروز (1)
    بزرگ بود و از اهالی امروز (2)
    بزرگ بود و از اهالی امروز(3)
    آماده سازی قانون تفسیر
    سیره قرآن پژوهی کمالی (1)
    سیره قرآن پژوهی کمالی (2)
    سیره قرآن پژوهی کمالی (3)
    قانون تفسیر؛ مانیفیست قرآن پژوهی نوین(1)
    قانون تفسیر؛ مانیفیست قرآن پژوهی نوین(2)
    خبرگان در نظریه انتصاب
    در محضر مفسر (1)
    حذف مستفزّات
    در محضر مفسر (2)
    جمال جمیل استاد(1)
    جمال جمیل استاد(2)
    12 نکته در باب ولایت فقیه
    هویت غیبیه (1)
    هویت غیبیه (2)
    گستره عرفان

    آمار وبلاگ
    مجموع بازدیدها : 305710
    پیوندهای روزانه
    لینک دوستان
    علویان
    مقام عشق
    کانون اندیشه جوان
    کوهپایه
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    دکتر رحمت سخنی
    مستانه
    سلام شهدا
    خدا، یه کاری کن ...
    یک طلبه با عبای مشکی
    شهدای استان خراسان

    چفیه
    COMPUTER&NETWORK
    موعود
    نگاه منتظر
    ثانیه
    همکلاس
    آینه های عارف
    زندگی
    شب های مهتابی
    صفحات خط خطی
    زورخانه باباعلی
    کبو ترانه .... تا بام ملکوت
    عشق سرخ
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    آقازاده ـ علیرضا احمدی نژاد
    mansour13
    پیامبر اعظم
    دانستنیهای ایران زمین
    درد شکفتن
    یا زهرا(س)
    منتظر بیداری
    شیلو عج
    خط سرخ شهادت
    بسیجی سیاسی
    دم مسیحایی
    تنهاترین سردار
    کبوترانه
    اباصالحی
    صفحه‌ی 21 -:- Page21
    شمیم حیات
    صعصعه
    مشاوره و مقالات روانشناسی و
    صفحات انتظار در فراق گل نرگس
    دانشمند
    مسیح اندیمشک
    پرواز
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    اولی الابصار
    راز و نیاز با خدا
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    محمدرضا جاودانی
    روح .راه .ارامش
    آیین عشق (سیدمهدی میرمسیب)
    باور
    خاطرات
    صوفیان رند
    محمد کاظم روحانی نژاد
    دکتر محمدصادق کوشکی
    دست خط ـ پاکروان
    سایت آموزه
    آخرین مسافر
    فرهنگ و ارتباطات ـ دکتر آشنا
    دات ـ دکتر یونس شکرخواه
    تصوف از نگاهی نو
    خاکستر
    طلبه ای از نسل سوم
    نهج البلاغه
    تک ستاره
    گل آقا
    ساجد ـ سایت جامع دفاع مقدس
    تاسیانه
    عملیات تلمود
    نوشتارهای قاسم روانبخش
    کوهنوردی و ....
    سوتک
    سلام آقا
    مازیار ناظمی
    هنر جنگ
    مسعود ده نمکی
    خیال های شهری ـ سید ضیاء الدین شفیعی
    مطالعات سیاست، امنیت و جهانی شدن
    سید عبدالجواد موسوی
    حضرت عشق ـ علیرضا قزوه
    خرقه پشمینه
    ملّا ـ ابوالفضل زرویی نصرآباد
    7 چشمه
    مرصاد
    محمد صالح علا
    سعید حدادیان
    استاد محمدرضا حکیمی
    پرسمان قرآنی
    موعود
    حسن رحیم پور ازغدی
    علامه مطهری
    صادقین
    ماهنامه معارف
    کتاب نقد
    ترجمان وحی
    ایران سهراب
    علامه حسن زاده آملی
    کامران نجف زاده
    پیام وصل
    شاگرد استاد طیب
    ملک الشعرای بهار
    پارس قرآن
    ابنا
    محمدرضا سرشار ـ رضا رهگذر
    بوالفضول الشعرا
    روزنامه ها
    سایت های خبری و خبرگزاری ها
    دکتر میرجلال الدین کزازی
    تفسیر مقام معظم رهبری
    نوای قرآن
    احادیث
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
    دکتر عبدالحسن خسروپناه
    علامه سید محمد حسین طهرانی
    مرکز اسناد انقلاب اسلامی
    گناباد 110
    علی اکبر جوانفکر
    زیباترین شکیب
    پیامبر امید
    استاد فرشچیان
    عین صاد
    سال های تاکنون ـ عبدالجبار کاکایی
    مطالعات شیعه شناسی
    شیعه شناسی
    دیکشنری آنلاین
    صحیفه سجادیه
    یاداشت های شخصی احمدی نژاد
    رضا امیرخانی
    آیت الله مصباح یزدی
    دکتر مهدی مطهری نیا
    دانش نامه موضوعی قرآن
    دایرةالمعارف قرآن
    فرهنگ قرآن
    پرسمان های قرآنی
    پایگاه های قرآن پژوهی
    دکتر نجف لک زایی
    میثم رشیدی مهرآبادی
    مرکز پوهشی میراث مکتوب
    بانک اطلاعات نشریات کشور
    جدید نیوز
    پایگاه اطلاع رسانی وهابیت و ادیان ساختگی
    پایگاه علمی جهاد دانشگاهی
    آستان قدس رضوی
    حزب الله لبنان
    خانه کتاب اشا
    دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
    کلینیک طب ایرانی
    نشریه الکترونیک چارقد
    دزفول من
    انجمن شاعران ایران
    پایگاه اینترنتی شعیب
    دکتر افشین یداللهی
    نشریه الکترونیکی پرسمان
    مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
    مرکز اسلامی انگلیس
    شهید دکتر چمران
    دریا
    عرفان ـ استاد حسین انصاریان
    هر آینه آه ـ جواد زهتاب
    اهدنا الصراط المستقیم
    ری را ـ کتابخانه آزاد فارسی
    آیت الله العظمی بهجت
    منصورون
    کانون جلسات قرآن دزفول
    رویش مبارک
    لغت نامه دهخدا_فرهنگ معین
    عباد صالح خدا
    راه و رسم طلبگی
    خبرهای صوفیه
    نسیم مطهر
    شبکه اطلاع رسانی هادی
    دیر تش باد
    زیارت مجازی امام رضا
    قربانیان سلاح های شیمیایی
    آینده روشن ـ تخصصی مهدویت
    آرماگدون armageddon
    بانک اشعار عاشورایی
    کتاب های تفسیر و علوم قرآن
    دکتر حسین کچوئیان
    راوی خاک

    لوگوی دوستان


























    خبر نامه
     
    وضعیت من در یاهو
    موسیقی وبلاگ
    ParsiBlog.comپیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی

    <script src="http://mjmafi1.googlepages.com/clock30.js" language=javascript>>